Specyficzne warunki klimatyczne, które niesie ze sobą otoczenie, wymagają, aby architektura była do nich dostosowana. Temperatura, opady, nasilenie wiatru i adaptowanie się człowieka do nich przez wieki wykształciło optymalne rozwiązania, wraz z nimi formy i detale architektoniczne. Wygląd domów i elementów, z których są zbudowane, determinują również indywidualne upodobania mieszkańców, ich wspólna historia oraz moda.

Słońce, wiatr i deszcz tworzące lokalny klimat i kulinarna kultura sprawiają, że każdy region świata charakteryzuje się swoim własnym smakiem. Pięknie jest podróżować, odkrywać, doznawać i cieszyć się możliwością spotkania z nieznanym. Tak jak kuchnia w różnych zakątkach świata różni się od naszej, tak samo budownictwo w innych krajach wygląda inaczej. 

Każdy rynek ma swoją specyfikę, rządzi się swoimi prawami. Także każdy klient jest inny, dlatego dążymy do sytuacji, aby znalazł w naszej ofercie rozwiązanie spełniające jego oczekiwania. Wszystkie nasze produkty są bowiem odpowiedzią na potrzeby klientów i rynku. Czechy i Słowacja są najlepszym przykładem, że reagowanie na ich oczekiwania jest receptą na sukces.

Beata Mordarska, Dyrektor Sprzedaży Czechy i Słowacja

ANTYNOMIE

Można to zauważyć na przykładzie kolorów. Lokalne słońce i intensywność światła mają wpływ na postrzeganie barw i ich dobieranie do otoczenia. Nie bez znaczenia będą także obowiązujące trendy. Aktualnie w Polsce królują odcienie szarości i biel, które są uznawane za barwy uniwersalne, a ich połączenie za synonim współczesności, na przekór obowiązującym wcześniej beżom. 

Z kolei na południu Europy, w rejonie śródziemnomorskim, dominują kolory brzoskwiniowe, pomarańczowe i różne odmiany brązów. Nie tylko więc technologicznie, ale i estetycznie nie da się łatwo przenieść budynku w nowe miejsce. Taki budynek jest oderwany od tradycji, z której wyrasta, nie przystaje do otoczenia. 

To, co spodobało nam się w jednym miejscu, niekoniecznie będzie dobrze wyglądać w innym. Lokalna forma jest godna uszanowania zarówno w postaci tradycyjnej, jak i nowoczesnej. Popularne w krajach Beneluksu i Skandynawii kolorowe drzwi — niebieskie, zielone, czerwone — bardzo rzadko stosowane są w Polsce, gdzie często wybiera się drzwi grafitowe lub czarne. W krajach takich jak Niemcy i Francja ważną rolę odgrywają kolory drewna, ale co ciekawe, w krajach skandynawskich okna i drzwi drewniane pokrywa się farbą kryjącą. Natomiast w Polsce ceni się wygląd i rysunek słojów, a do malowania stosuje się przede wszystkim transparentne lazury. Białe okna są u nas uznawane za produkty niższej jakości, w Anglii zaś będą stanowiły wyznacznik luksusu. Kolor antracytowy, który dzisiaj jest jednym z najmodniejszych i najczęściej wybieranych przez Polaków, w krajach Beneluksu odchodzi w zapomnienie, a zastępuje go burgund. 

To z kolei byłoby nie do pomyślenia we Włoszech, gdzie wszystkie drzwi i okna muszą być wykonane z ciemnego drewna. Na przykład w Polsce złoty dąb wciąż jest popularny, choć powoli traci uznanie, ale gdzie indziej będzie uważany za produkt prestiżowy i zupełnie wyjątkowy.

Coraz częściej produkty polskie sprzedawane za granicą są postrzegane jako produkty wysokiej jakości. Nasze bramy garażowe, drzwi i ogrodzenia od dawna są tego najlepszym przykładem. Produkowane z najwyższej jakości materiałów, na maszynach wiodących producentów, zyskują uznanie w Europie.

Maciej Walencow, Dyrektor Sprzedaży Regionu Europa Południowa

Rynek zachodni nie nasycił się produktami marki WIŚNIOWSKI. W dalszym ciągu z powodzeniem zdobywamy tam nowych klientów i powiększamy udział w sprzedaży. Moim zdaniem w całej Europie jest jeszcze wielki potencjał i wielu nowych klientów, których należy przekonać do marki WIŚNIOWSKI. Nasza firma mocno postawiła na dostosowanie produktów i usług do danego rynku, co niemal każdego dnia przekłada się na kolejne małe sukcesy w drodze do ugruntowania pozycji w ścisłej czołówce europejskich producentów stolarki otworowej. 

Paweł Cymorek, Dyrektor Sprzedaży Regionu Europa Zachodnia

Różny będzie także sposób otwierania się i kształt okien. W Wielkiej Brytanii okna otwierane są na zewnątrz lub przesuwane do góry. Zazwyczaj montuje się je w licu ściany zewnętrznej. Ogromne okna w Belgii i Holandii dzieli się szprosami na drobne kwatery. W wysokich francuskich kamienicach okna są wysokie i wąskie, tak by zapewniały światło w najdalszych zakątkach pomieszczeń. W Skandynawii, daleko na północy, pomimo najnowszych technologii zapewniających doskonałą izolacyjność cieplną, nadal wybiera się małe, szczelne okna po to, aby ich wygląd i charakter nawiązywał do rozwiązań tradycyjnych.

Rynki nordyckie stają się coraz bardziej otwarte. Nie zmienia to jednak faktu, że są bardzo konserwatywne, przyzwyczajone do własnych rozwiązań — np. zamkowych — z mocną wiarą w lokalne marki. Z zagranicznych dostawców największym zaufaniem nieustająco cieszą się tam firmy z Niemiec i USA. Producenci z Europy centralnej są dobrze postrzegani, jednak wyraźnie odczuwa się wobec nich niższej ceny. Naszym atutem są niewątpliwie rozwiązania techniczne, niejednokrotnie dużo lepsze od konkurencyjnych, z zachowaniem korzystnej oferty cenowej.

Dymitr Chażowiec, Dyrektor Sprzedaży Regionu Europa Północna i Wschodnia

ODPOWIADAJĄC NA POTRZEBY

Wybory konsumentów różnią się także w przypadku innych produktów. Dostępne na rynkach zagranicznych białe winylowe sztachety, w Polsce są niesprzedawalne. Z kolei mieszkańcy Danii nie wyobrażają sobie metalowych ogrodzeń zakończonych grotami, wbudowanych pomiędzy klinkierowe słupki.

Polscy producenci podróżują po świecie. Słuchają, zastanawiają się, zauważają potrzeby. Wiedzą, że nasze produkty mogą śmiało konkurować z tym, co oferują inni na całym świecie. Istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na materiały budowlane dobrej jakości, trwałe, funkcjonalne. Takie, które dają zadowolenie użytkownikom swoim wyglądem i jakością wykonania. Nie mamy się czego wstydzić, gdyż jesteśmy w stanie dostarczyć to, czego ludzie potrzebują w różnych rejonach świata.

Przykładem aktywnego podejścia do zapotrzebowania na rynku jest innowacyjna brama składana V-King, która sprawdza się w najbardziej wymagających warunkach. Minimalistyczna brama garażowa Prime, której wszystkie mechanizmy są estetycznie schowane, a purystyczny design zadowala najbardziej wymagającego klienta, jest hitem sprzedażowym, który podoba się na każdej szerokości geograficznej.

Każda podróż kończy się powrotem do domu. Wracając tam, gdzie mieszkamy, patrzymy na nasze miejsce inaczej niż do tej pory. Zauważamy wiele rzeczy i różnic, których nie widzieliśmy wcześniej. Styczność z niejednakowym widzeniem i podejściem kulturowym do świata pozwala nam na pewien dystans do tego, co mamy na co dzień, ale umożliwia nam też docenienie tego. Produkty wytwarzane w Polsce śmiało mogą konkurować z ofertą producentów zagranicznych. Potrafimy się dostosować i trafnie odpowiedzieć na potrzeby klientów w najdalszych rejonach świata.