Marka WIŚNIOWSKI jest doskonałym przykładem na to, jak rozsądnie zarządzać kapitałem, który daje realną przewagę konkurencyjną. Marka WIŚNIOWSKI ma wysoką wartość w oczach klientów. Wszystko zaczęło się jednak 25 lat temu.

Gdybyśmy cofnęli się w czasie o 25 lat, z pewnością moglibyśmy być świadkami narodzin wielu firm, które wtedy rozpoczęły produkcję bram. Większości z nich już nie ma i, co więcej, nikt ich już nie pamięta. Firma WIŚNIOWSKI nie tylko funkcjonuje, ale przede wszystkim się rozwija, zdobywa nowe rynki, jest laureatem wielu nagród, poszerza paletę produktów… Co zadecydowało o tym, że mała firma spod Nowego Sącza stała się potentatem, a inne przedsiębiorstwa, które startowały z tego samego pułapu, rozpłynęły się w niebycie?

Marka przede wszystkim!

Przyczyn jest wiele. Stała dbałość o najwyższą jakość, mądre inwestycje, rozsądne wprowadzanie innowacji, ekspansja na nowe rynki i umiejętność zarządzania to oczywiście ważne przyczyny. W niniejszym artykule chcielibyśmy jednak skupić się na innej. Otóż firma WIŚNIOWSKI konsekwentnie, od 25 lat, buduje swoją markę. Dla współczesnego, nowoczesnego marketingu marka to świętość. Według jednej z najpopularniejszych definicji, opracowanej przez American Marketing Association, jest to „nazwa, termin, znak, symbol, wzór, lub ich kombinacja, stworzone w celu rozpoznania towarów lub usług sprzedawcy (…) i odróżnienia ich od towarów i usług konkurentów”. Kluczowym słowem w tej definicji jest odróżnienie. Nie od dziś bowiem jednym z najważniejszych przykazań współczesnego marketingu jest: „Wyróżnij się albo zgiń!”. Różnice, na których buduje się tożsamość marki, są zarówno racjonalne (jakość, funkcjonalność, wygląd), jak i emocjonalne, bo związane z wrażeniami w bardziej abstrakcyjnym sensie. Dopiero zgranie racjonalnych i emocjonalnych cech pozwala zbudować prawdziwą i wartościową markę. Firma WIŚNIOWSKI swoją markę od początku buduje konsekwentnie na obu filarach.

Rebranding, czyli wszystko od nowa

Obecne logo jest używane od września 2012 roku. Jego zmiana to jeden z elementów skrupulatnie zaplanowanej i przeprowadzonej z rozmachem akcji rebrandingowej. Jak sama nazwa wskazuje, rebranding to w jakimś zakresie stworzenie marki od nowa. Nowe logo jest tylko uzewnętrznieniem dogłębnej, fundamentalnej zmiany, jaką jest repozycjonowanie marki w umysłach klientów. – Wszystkie działania, które podejmujemy w komunikacji z rynkiem, są tak zaplanowane, aby budować z góry określoną osobowość marki. Muszą być spójne, muszą podkreślać jej atrybuty – wyjaśnia Katarzyna Świderska, Dyrektor Marketingu Firmy WIŚNIOWSKI. Ze zmianą logotypu wiąże się, rzecz jasna, zmiana wyglądu pozostałych elementów, które składają się na tzw. identyfikację wizualną marki. Są to na przykład: kolorystyka, liternictwo, wygląd reklam prasowych, outdoorowych (billboardy) czy internetowych, a także, co oczywiste, wygląd i aranżacja punktów sprzedaży. Wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać, tworząc spójną, logiczną całość.

Rebranding to w jakimś zakresie stworzenie marki od nowa. Nowe logo jest tylko uzewnętrznieniem dogłębnej, fundamentalnej zmiany, jaką jest repozycjonowanie marki w umysłach klientów.

Chorzów_n-1

Wartości zapisane w logo

Jednym z podstawowych elementów marki jest logo. Współcześnie jego kształt, kolor, tło, na którym jest przedstawione, oraz claim (hasło główne) mają nie tylko odróżnić je od innych, ale również (a może przede wszystkim) przekazać klientom określone cechy marki. Logo i claim „Ukoronowanie Twojej inwestycji” sprawiają, że klienci postrzegają markę WIŚNIOWSKI i sygnowane nią wyroby jako solidne, godne zaufania, o dowiedzionych walorach użytkowych, ale też o wyszukanej elegancji. Ogrodzenie i brama wyznaczają terytorium, poświadczają odrębność i samodzielność, kojarzą się z bezpieczeństwem. Ukoronowanie inwestycji z firmą WIŚNIOWSKI wiąże się jednoznacznie z odniesieniem sukcesu – zakończeniem inwestycji, rozpoczęciem nowego etapu życia klientów już w nowym, z reguły lepszym, nowocześniejszym domu. – Claim naszej marki to właśnie jest promesa korzyści, które daje zakup naszych produktów – podsumowuje Katarzyna Świderska.

Być widocznym – kampania rebrandingowa

Żadna akcja rebrandingowa na świecie nie udała się bez kampanii reklamowej. Klienci muszą przecież poznać markę na nowo, dowiedzieć się, jakie wartości są jej udziałem, skojarzyć nowe logo z produktami. Kampanię reklamową promującą rebranding marki WIŚNIOWSKI można śmiało prezentować studentom marketingu jako przykład skuteczności, dobrego planowania i odpowiedniego wykorzystania specyfiki różnych mediów. Bardzo dobrze odebrane zostały spoty telewizyjne, zwracające uwagę na jakość i elegancję bram posesyjnych i garażowych, a także na wygodę obsługi. Nie zapomniano o outdoorze. W sześćdziesięciu miastach na terenie całej Polski pojawiło się ponad 700 powierzchni reklamujących bramy i ogrodzenia WIŚNIOWSKI. Ponadto dzięki skutecznym działaniom w ramach Google, marka WIŚNIOWSKI oraz jej produkty są widoczne dla milionów użytkowników internetu w kontekście różnych zapytań. Nie sposób pominąć premierę nowego serwisu internetowego www.wisniowski.pl. Nowa strona jest modelowym przykładem, jak powinien wyglądać nowoczesny, korporacyjny serwis www. Powstał również kanał firmowy w serwisie YouTube. Można oglądać na nim filmy prezentujące kulisy produkcji bram i ogrodzeń, spoty reklamowe oraz relacje z wydarzeń, w których firma brała udział.

Działamy na rynku od 1989 roku. Od tego czasu stale unowocześniamy nasze produkty pod względem jakości i technologii produkcji. Idąc z duchem czasu, postanowiliśmy zmienić nasze logo. Działania związane z rebrandingiem są naturalnym procesem, który wynika z dbałości o markę, jej pozycję na rynku, postrzeganie przez odbiorców i potrzeby dostosowania się do ich oczekiwań. Budujemy bardziej nowoczesny, innowacyjny i dynamiczny wizerunek, adekwatny do wysokiej jakości produktów, które wytwarzamy. Rozwijamy ekspansję na rynku krajowym i zagranicznym. W wypłynięciu na jeszcze szersze wody ma nam pomóc nie tylko produkt, ale także logo, które zostanie zapamiętane.

Andrzej Wiśniowski

założyciel i właściciel marki WIŚNIOWSKI

Storytelling, czyli opowieść o marce

Nowoczesny marketing to sztuka opowieści, narracja na temat marki, produktów, firmy i wartości, które ją budują. Jaka jest opowieść o marce WIŚNIOWSKI? Na początku było marzenie o funkcjonalnych, zdalnie sterowanych bramach. Ono dało początek tej historii. Dziś fabryka wytwarza setki tysięcy produktów rocznie na 80 tys. m2. Tym, co naturalne w przypadku firmy WIŚNIOWSKI, jest fakt, że z nią nierozerwalnie spleciona jest historia człowieka, zafascynowanego techniką, który chciał, abyśmy otwierali bramy pilotem jeszcze w czasach, kiedy nie było pilotów do telewizora. – Opowieść o marce WIŚNIOWSKI nie powstała podczas burzy mózgów w Dziale Marketingu, nie napisała jej agencja reklamowa – mówi Katarzyna Świderska. – Za naszą marką stoi człowiek z konkretnym nazwiskiem, dla którego tworzenie nowoczesnych, komfortowych rozwiązań bramowych to pasja.

Opowieść o firmie, marce WIŚNIOWSKI trwa nadal. Po 25 latach można powiedzieć śmiało, że wciąż nabiera tempa. Każdy kolejny rozdział jest bardziej fascynujący…

Tekst: Michał Durbas