Sport i biznes są ze sobą związane od lat. Trudno sobie wyobrazić drużynę czy zawodnika odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej bez pomocy sponsora. Równie trudno wskazać przedsiębiorcę, który nie doceniałby korzyści wynikających z promowania własnej marki poprzez sport.

Związek sponsora z klubem sportowym czy reprezentacją narodową zawsze jest związkiem partnerskim. Obie strony chcą osiągnąć określone korzyści, obie ponoszą pewne ryzyko i obie muszą dołożyć wszelkich starań, żeby współpraca przyczyniła się do ich sukcesu. Ta relacja musi opierać się na zaufaniu, lojalności, a przede wszystkim miłości do sportu.
Dzięki współpracy organizacje sportowe mogą dysponować pieniędzmi umożliwiającymi rozwijanie działalności na każdym poziomie: od popularyzacji sportu i aktywizacji młodzieży po treningi reprezentacji narodowej i udział w zawodach o randze mistrzostw Europy i świata.
Piłka nożna jest sportem wymarzonym dla sponsora. Niezwykle popularna, uprawiana i oglądana praktycznie wszędzie, umożliwia dotarcie do milionów kibiców w kraju i za granicą. Nawiązanie relacji partnerskich z Polskim Związkiem Piłki Nożnej jest dla firmy WIŚNIOWSKI ważnym krokiem na ścieżce rozwoju. Pomaga budować świadomość marki i wizerunek firmy wśród rzeszy kibiców, do której należy wielu obecnych i potencjalnych klientów.
O początkach współpracy opowiada Irmina Długopolska: – W 2014 roku podpisaliśmy pierwszą umowę Oficjalnego Partnera Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej. Podjęcie współpracy z PZPN było dla nas przemyślanym krokiem. Rozmowy prowadzone były już kilka lat przed podpisaniem pierwszej umowy. Można by rzec, że czekaliśmy na ten moment.

cover_news_wisniowski

Najlepsi grają z najlepszymi

Piłka nożna jest atrakcyjna dla sponsorów, a sponsorzy są potrzebni piłce nożnej. Jednak nie każdy może być partnerem PZPN, nie każdy może sponsorować związek i reprezentację. Z punktu widzenia organizacji sportowej, działającej od lat na arenie międzynarodowej, partner musi posiadać ugruntowaną, mocną pozycję rynkową. Prestiż marki jest jednym z głównych kryteriów doboru, gdyż tylko renomowany partner może przynieść korzyści wizerunkowe organizacji. Inną sprawą jest fakt, że tylko duże marki mogą pozwolić sobie na udzielnie finansowego wsparcia na takim poziomie.
Z biznesowego punktu widzenia współpraca z organizacją sportową również nie podlega przypadkowi. Renoma wspieranego zespołu przekłada się na profity marketingowe sponsora. Drużyna ponosząca spektakularne porażki może mieć utrudnioną drogę w pozyskaniu patronatu. Na jej szczęście liczyć się jednak będzie nie tylko obecna sytuacja, ale także perspektywy i wizja rozwoju klubu. Jeśli przedsiębiorca widzi szansę w drużynie i ma do niej zaufanie, niewątpliwie zdecyduje się na jej wsparcie.
Sponsorów nie może być zbyt wielu. Nagromadzenie dużej liczby marek osłabia siłę przekazu i dezorientuje odbiorców reklam, a więc obniża ich skuteczność. Pojawiają się też problemy natury technicznej: powierzchnia reklamowa na strojach zawodników, na stadionie, w centrach prasowych jest ograniczona, podobnie jak czas antenowy. Zbyt duża liczba sponsorów oznacza, że każdy z nich musi zadowolić się mniejszym logo, krótszą wzmianką prasową. W takim tłoku tracą wszyscy, dlatego działacze klubu albo organizacji muszą dobrze przemyśleć decyzję i wybrać najlepszych.

Udana współpraca

Ilona_DlugopolskaDwa lata współpracy z reprezentacją Polski minęły pod znakiem wielu pozytywnych emocji, związanych z sukcesami naszej drużyny, które są wprost proporcjonalne do sukcesów, jakie firma odnosi w swojej branży. Bardziej przesądni mogliby uznać, że nawzajem przynieśliśmy sobie szczęście. My natomiast wiemy, że to efekt ciężkiej pracy i konsekwencji w podejmowanych działaniach. Warto w tym miejscu podkreślić, że firma WIŚNIOWSKI to od lat znak jakości i doskonałości, a takim właśnie znakiem jakości, jak zaznaczył Bogusław Kaczmarek, jest również Adam Nawałka. Uchodzi on za jeden z największych talentów trenerskich polskiego futbolu. Najważniejsza dla niego jest koncepcja, organizacja i wytrwała praca. Dlatego tak wiele łączy firmę WIŚNIOWSKI z reprezentacją Polski. Droga do sukcesu to systematyczność, dyscyplina oraz wysokie wymagania wobec siebie i podwładnych. Taka jest kadra Nawałki, taka jest firma WIŚNIOWSKI.

Irmina Długopolska
Specjalista ds. Merchandisingu, Wizerunku Sieci Dystrybucji i Marketingu Sportowego

Związek na czas wielkich wyzwań

Nowa umowa o współpracy firmy WIŚNIOWSKI z PZPN została podpisana na dwa lata. W tym czasie w polskiej i światowej piłce nożnej wiele będzie się działo. W najbliższej perspektywie mamy udział polskiej drużyny narodowej w mistrzostwach Europy we Francji.
W ramach umowy firma WIŚNIOWSKI uzyskała prawo posługiwania się tytułem „Oficjalnego Partnera Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej”. Może też wykorzystywać we własnej działalności marketingowej oficjalny logotyp reprezentacji Polski. Firma będzie emitowała swoje reklamy podczas meczów reprezentacji rozgrywanych w Polsce.

Dotychczasowa współpraca satysfakcjonuje zarówno PZPN, jak i firmę WIŚNIOWSKI. Zdobyte w ciągu dwóch lat doświadczenia, ugruntowane zaufanie na pewno zaowocują w przyszłości. Piłka nożna potrafi zaczarować na lata.

Tekst: Andrzej Adi